fredag 28 juni 2013

Underbara, härliga Nice.

Vi är i Nice igen. Mitt älskade Nice. Bedårande, vackra Nice. 

Jag gick på kvällspromenad till hamnen igår. Det går inte att beskriva färgerna. Bel azur. Solen när den går ned över Medelhavet; först rosa, ljust gult och mild ljusblå i perfekt harmoni och senare mörkare blått i olika toner.

 Negresco, hotellens hotell, upplyst, vitt och vackert med sitt rosa tak. Som en gräddbakelse. Gick och tänkte på förr, bilderna på Nice för hundra år sedan då folk flanerade på änglarnas promenad; Promenad des Anglais, i vackra vita klänningar, paraplyer mot solen och männen i kostym och hatt. Idag är fortfarande promenaden full av folk som promenerar, njuter av utsikten, springer, cyklar och åker inlines. Gamla och unga om vartannat. Jag älskar verkligen det här stället. 

Men det finns tråkigheter också, missbruk, uteliggare och det organiserade tiggeriet. Värst är de som sitter med "sovande barn". Blir alltid misstänksam att barnen är drogade, som spelbrickor i en grym plan i den organiserade brottsliga världen där allt handlar om pengar. Barn som handelsvaror för att väcka empati, för att de som organiserar tiggeriet skall dra in ännu mer pengar. Ni som kanske tror att dessa människor som tigger tagit sig för egen maskin till de länder de befinner sig i har tyvärr ofta fel. De är handelsvaror. De måste lämna ifrån sig större delen av pengar som de får in till de som är steget upp i hierarkin. Men det kanske är old news. Hoppas de flesta vet hur det går till nu för tiden. Är det rätt att ge pengar? Det får vara upp till var och en, men vet man vilka mörka krafter som ligger bakom och har en förståelse för att den absoluta merparten av pengarna inte går till de behövande, så visst. Det är svårt.. Allt är ju inte svart eller vitt. 

Men detta blev visst ett långt sidospår i min kärleksförklaring till stan i övrigt. Nämnde jag alla vackra fasader, förresten? :0)

Hursomhelst så försöker jag överleva en halsfluss från helvetet, utan medicin, eftersom jag varken var var jag skall gå. Vad heter vårdcentral på Franska, liksom..? 
Lite bättre idag är jag, så jag tror vi kan ta en tur till stranden i alla fall. Lite turkost vatten kan göra susen för humöret. 

Hoppas allt är bra med er! 

Ni får hålla tillgodo med lite instabilder. Har låne-kamera och kan inte överföra något här..

På återseende!

Kram






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar