onsdag 9 november 2011

...rimfrost..

Vilken vacker morgon. Rimfrost överallt och rosa himmel och lite dimma.. Sånt kan verkligen ge mig en bra start på dagen. Det vackra. 




Bilder tagna med iPhonen. Inte världens bästa kvalité, men poängen framgår kanske..



...utbildning och att växa..


Det är lite spännande det här med kurser och utbildningar, att träffa nya människor. Jag tycker att med åren har jag blivit bättre på att inse att ALLA människor har något att lära mig. Även de jag har svårt för. 
Jag har också börjat, om än motvilligt, inse att de människor jag har som svårast för uppvisar sidor som jag inte gillar eller accepterar hos mig själv. 
Vi har en tjej i gruppen som är så fruktansvärt forcerad. Hon är nervös, pratar för fort, verkar vara i allmän obalans och bekräftar detta genom att berätta att hon gått in i väggen för en tid sedan, att hon har svårt med balansen i livet och svårt att koppla av arbetet.

När jag tänker efter blir jag stressad av henne eftersom jag själv är så lättstressad. Hennes beteende påminner klockrent om det hos mig själv jag bör jobba med och HAR jobbat med. Hon är mig i kvadrat och det är jobbigt att bli påmind.

En annan spännande grej med den här kursen är att den "växer på mig". Jag var så skeptisk och omotiverad i början, men för varje dag som går blir det bättre och bättre. Jag hade förutfattade meningar som jag har fått omvärdera och många saker kommer jag ta med mig både i jobbet och privat. Idag till exempel hade vi ett test om hur vi löser konflikter. Mitt resultat var väl inget jag är stolt över, vilket ger mig insikter och förståelse. Sånt älskar jag!! Personlig utveckling när det är som bäst!

Idag läste jag bloggen "Min plats i solen" och blev så berörd. Hon "Lotta" skriver alltid så fint och klokt! Idag skrev hon ett inlägg om hur hon låg vaken en natt med sin dotters hand i sin och känslan kom över henne. Det var så fint skrivet. 
Och visst är det så; att ibland kommer allt i kapp oss och vi blir så medvetna. Om livets förgänglighet, om hur tacksamma vi faktiskt är för det fina vi har i livet, tacksam över kärleken, över att vi fått förmånen att vara förälder och följa våra barn i glädje, sorg, framgång och motgång. Och tacksamheten vi känner när de anförtror sig och kommer och tankar kärlek och närhet.

Fin torsdagskväll på er!


1 kommentar:

  1. Hej Helena!

    Fantastiska rimfrostbilder du bjuder på! :) Och ordet rimfrost i sig är ett av de där otroligt vackra orden tycker jag. :)

    Jag tycker om att läsa dina funderingar kring stort som smått Helena och jag tror att du har rätt med att det vi retar oss på hos andra är egenskaper som finsn hos oss själva. Även fast vi kanske inte vill erkänna det. Vi blir påminda om våra egna brister och det kan vara smärtsamt vilket innebär att vi istället fokuserar på den andra personen.

    Häig att höra att du trivs med kursen och att den växer för dig. Lärande på många plan med andra ord.

    Tack snälla du för dina fina ord. Både här på din blogg och på min. Dina ord lägger sig som bomull kring mitt hjärta oh gör mig rörd. Ord att plocka fram då dagar då livet känns lite extra kämpigt. Tack du fina!

    Njut av din helg och sköt om dig!

    Kra Lotta

    SvaraRadera