fredag 24 februari 2012

Borta bra...


Härlig utsikt från hotellrummets terrass..

Oj, vilken resa..

Nu är jag hemma efter en mycket intensiv tjänsteresa.. Ja, det ser ju jobbigt ut tänker ni när ni ser den här bilden, men så här lyxigt var det bara en kortare del i slutet av resan.. 

Nu kommer jag bli lite djupsinnig igen; men under min resa slogs jag av hur bra de flesta av oss har det. Man (jag) tar det oftast för givet. Jag kommer på mig när jag är iväg, när jag ser, i det här fallet, hur ett helt samhälle är uppbyggt runt turismen. Alla dessa fina hotell och fasader. Deras leverbröd. Och väntan på att turistsäsongen skall ta fart så att de får in pengar. Om vår väntan till den 25:e är jobbig någon vecka eller två, är deras väntan flera månader. Det känns lite som att de säljer sin själ för att blidka turisternas önskemål. Att de förlorar sin egen identitet för att få in de pengarna turisterna genererar. Går man in på bakgatorna ser man det som känns mer äkta, det slitna, där folket som tjänar turismen bor. Jag tycker det är ganska fascinerande dessa kontraster och denna märkliga symbios.

Det är så skönt att vara hemma, även om jag verkligen älskar att resa, men efter ett telefonsamtal hem fick jag höra att K var på akuten med Luddis som hade extremt hög feber :( Inte kul att höra när man är bortrest och inte har någon möjlighet att ta sig hem. Diagnosen var trolig lunginflammation på ena lungan och de fick åka hem efter provtagningar och undersökningar. SKÖNT!! Usch, det sliter och drar i mammahjärtat...

Åh, vad jag blir hmmm.. ja, avundsjuk på de som bor i Skåne. Läste att våren kommit dit.. Här har det varit ganska kallt och rätt blåsigt idag och vi har fortfarande ganska mycket snö på baksidan. Längtar intensivt att sitta där bland vårlökar och spirande gräsmatta med en kopp kaffe i knäet.. Lite mer sånt här:




Nu ska jag göra ett inlägg om hotellets baksida.. ;)
Haft liite bloggabstinens när jag varit borta..

Ha det gott!!  




1 kommentar:

  1. Du har så rätt!!! Vi är något av experter på att ta allt för givet. Jag försöker stanna upp mer och mer och helt enkelt känna efter. Det känns riktigt bra att jobba med att utveckla den "kunskapen"! Jätte fina bilder i det nyare inlägget också! Lätt att blunda för den sidan på resor! Kram

    SvaraRadera